Forældresamarbejde

Som forældre er I de vigtigste i jeres barns liv, og derfor er det en stor prioriteret for os at have et tæt og godt forældresamarbejde. Vi har fokus på den tætte kontakt med familie og vægter gensidig åbenhed, ærlighed og gennemsigtighed i vores samarbejde. Det er vigtigt for os at have trygge forældre, og derfor prioriterer vi vores garderobesnakke og holder mange forældresamtaler - både efter vores eget ønske, men også efter familiens. Vi vil hellere tage en snak for meget end en snak for lidt.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Den Grønne Planet, så I kan følge med i og tale med jeres børn om dagens oplevelser. Vores pædagogiske leder sender altid et sommerferie- og et julebrev og sender ellers løbende information ud om, hvad der rør sig i huset. Igen - gennemsigtighed er en høj prioritet for os, og vi ønsker, at I som forældre oplever, at al information er tilgængelig og let at få.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue og børnehave, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. Omkring tre-seks måneder efter vuggestuestart holder vi en samtale om, hvordan den første tid er gået, og hvad vi eventuelt skal gøre anderledes. Sådan en samtale tilbyder vi også i forbindelse med børnehavestart.

Derudover tilbyder vi en samtale, når barnet fylder 5 år og snart skal starte i skole.

Vi er altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret. Derudover har vi et Marte Meo-arrangement i foråret.

Forældreråd

I Den Grønne Planet har vi et engageret forældreråd, der er en aktiv del i vores forældrearrangementer og som blandt andet står for at arrangere forældrekaffe.

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Den Grønne Planet. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Den Grønne Planet og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.